KADANG KADANG MAHU JUGA POPULAR SEPERTI TAMAN RASYIDAH UTAMA

There was an error in this gadget

PANAS! PANAS! PANAS!!! klik cepat.

Friday, September 3, 2010

untuk yang kuat sahaja.

kita suka mengeluh bila diberi dugaan. mengeluh hah-huh-hah-huh bunyi. pergi kiri tak kena, pergi kanan tak kena, nak terbang lagi rasa tak kena. apa tidaknya, iman tak kuat. sabar sah-sah memang tak cukup tebal. sikit sikit mesti nak salahkan takdir. jangan. jangan sesekali. salahkan masa lampau kita. Allah turunkan ujian untuk kita muhasabah diri. sebab itu orang selalu cakap, Allah hanya akan uji hambanya yang kuat. walaupun aku lembik dan tak gagah, Allah tetap bagi ujian bertimpa-timpa pada aku. makanya, soalan di sini, adakah aku gagah sebenarnya?

TIDAK.

bila Allah bagi dugaan pada kita, itu maknanya akan ada hikmah disebalik apa yang terjadi. bagi golongan yang fikirannya waras, matang juga barangkali, konklusinya mesti positif. itu yang kita kata muhasabah diri. bila turunnya ujian dan dugaan untuk kita, sesekali perlu juga kita toleh ke belakang, recall masa silam kita, apa salah aku sebenarnya. kalau rasa diri terlalu suci untuk diberi ujian, anda silap. Ramadhan kali ini, dugaan terlalu kerap dtg untuk aku. tapi bila aku toleh ke belakang, aku sudah nampak rasionalnya ujian itu untuk aku. dan apa hikmah yang aku mungkin dapat dari ujian2 ini.

tamat kisah dugaan. bersyukur dengan hidayah yang allah berikan.

Pagi tadi jam 3 pagi dapat berita mengejutkan, makngah meninggal dunia akibat kemalangan ketika berjalan kaki balik kerumah selepas selesai Solat Terawih. Terdetik juga, InsyaAllah ini syahid kecil untuk beliau. perginya beliau dalam bulan yang mulia, pada hari Jumaat, mungkin tanda Allah benar2 sayangkan Allahyarhamah. juga dengan harapan moga dipermudahkan segalanya di dalam kubur nanti. walaupun cara Allahyarhamah pergi terlalu tragis untuk diingati, ini Takdir yang sudah tertulis. Pak ngah betul2 kuat untuk terima pemergian isteri beliau. airmata lelakinya gugur waktu melihat anak2 mencium dahi ibu mereka. kagumnya aku pada pakngah, beliau sendiri yang membacakan talkin di kubur isterinya.

Entah kenapa hari ini aku berani kuatkan diri untuk turut serta dalam upacara pengebumian Mak ngah. waktu talkin dibacakan, menitik airmata. rasa terlalu syahdu, bergetar jiwa dengar bait-bait talkin yang dibaca. dari sini, aku percaya Allah sedikit demi sedikit turunkan Nur untuk aku dan juga orang lain, mungkin.

Al-Fatihah untuk Allahyarhamah Siti Amlah Bt Hj Saleh..


7 comments:

Anonymous said...

Takziah... sempat lagi update blog!!

J. Love said...

Al-fatihah.

i feel ya, really.

AmalinaOmar said...

thanks JLove. glad to noe dat :)

.rafiq. said...

alhamdulillah. semoga ditempatkan bersama orang-orang beriman.

FAIZZAHARI WANNA BE said...

takziah lin...

ak pun rse pe yg ko rse lin...nenek ak yg dicintai meninggal pada 24/08/10 bersamaan 14 ramadhan...kami actually dah boleh rse nenek xlame dri 1week be4 nenek pergi buat selame-lamenye...igt x mse kite buat bukak pose sesame kat cyberjaya, ak xgi coz nak jge nenek ak..rupe2nye that dah adelah weekend terakhir utk nenek..

ak sempat membisikan kate2 kemaafaan dari luhur hati ak walaupun kalo tgk keadaan nenek, mmg sgt menyedihkan..nenek xleh bercakap lgi..nafas die sgt susah...tp nenek boleh dgr pe org bercakap..kekdg nenek mengalirkan air mata, kesedihan...ak leh tgk nenek dalam keadaan mcm 2..

then pada pukul 1225pm 24/08...genap umur nenek 83thn 2 hari, nenek pergi meniggalkan kami..mse tue ak tgh sibuk diopis..tp ble dpt call, suare mak sebak..ak dah bleh bajet..seperti empangan pecah, laju air mate ak mengalir, xmenghiraukan sepan ak ad manager, sblh ak ad team mate..dorg sme terkejut..then ak trs balik ke seremban...nak menatap buat kali terakhir..

sesampai di sremban, sayu hati melihat nenek dah kaku, xmcm kali terakhir ak tgk nenek..mak hanye mampu tenangkan ak..."sabar la faiz, nenek dah pergi, kite xleh lwn takdir..faiz dah jmpe nenek kan dlu, dah mintak maaf kan, dah cium nenek byk kali kan"...yeee mmg btol tp ak xrse nenek patut tinggalkan kami dlm keadaan mcm ni..tp ak redha...

then selepas nenek dimandikan, dikhafan kan...melihat nenek sudah siap, imam mintak anak cucu menatap dan mencium beliau buat kali terakhir..ak seboleh2 tahan air mata, xnak bg kluar...tp selepas ak mencium dahi nenek yg lembut tidak seperti org mati..macam org tido...air mate ak deras turun...dan utk pertama kalinye, ak melihat abang ak yg ak kenal seorg yg sgt tabah dan sgt susah utk menangis, mengalir sederas xterhingga...abg merupakan cucu yg paling beliau sayangi..dijaga, dikasihi sejak kecil sehingga die kawin pun,nenek sanggup berjalan utk menghadiri kenduri walaupun nenek sedang saket kaki...

semase solat jenazah, ak xhenti2 menangis lgi..then ak teman kan nenek dalam van jenazah bersama pak ngah..sepanjang perjalanan, recap kenangan kami adek bradek bersame nenek(kami adek beradik adalah antara cucu yg paling rapat dgn nenek)...amat manis skali...sesampainye di kubur, kami cucu2 beliau la yg sibuk mengangkat beliau, membawa turun ke liang lahad (abg ak antara org yg membantu menurunkan nenek) dan menanam beliau..saat diturunkan, ak xleh menahan sebak, sambil kaut tanah utk tanam, air mate xhenti2 menitis diatas tanah...Tuhan je yg tahu mcm mn perasaan ketika itu..abg??xyah cakap la..die lgi xleh tahan..

then talkin dibacekan..sayu..sebak..tersentuh...antara perasaan ketika itu..
"Ya Allah, ampunkan lah dosa2 nenek..Kau tempatkan laa nenek dikalangan org yg beriman..amin"

igtlah bahawa dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita kembali...

Al-Fatihah kepada mereka yg sudah pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya..

amin.. :'(

gadis yg xde bopren sbb die cantex said...

uhuhukk..sedih...
aku juge menimpa naseb malang bile bopren aku jth..berderai yg sgt kritikal..hanya mampu ngs jek la..xsempat bwk spital sbb dh mlm..xde klinik 24jam utk die..

Anonymous said...

accent hyundai oil pan how much does an average car weigh lyrics woke up in a car something corporate car hire illawarra canon mini dv md